Business EQ – Måling og utvikling av kunnskapsbedriften

Kunnskapsbedrifter som sterke merkevarer utvikler entusiastiske kunderelasjoner. De begeistrer. De skaper læring og Eureka for kunden. De utvikler psykologiske kontrakter. Vurderinger, kunnskap og synspunkter utveksles. Kunden kommer tilbake fordi han eller hun selv har lyst. Ikke bare fordi det lønner seg, men også fordi hun lærer og får noe immaterielt, noe usynlig, noe emosjonelt. Belærer du dine kunder eller hjelper du dem å lære? Holder det med det du trenger å vite, eller får du energi av å lære noe nytt? Hegner du om egen kompetanse, eller lar du kunder og kolleger lære å mestre det du selv kan?

Merkevarebygging av kunnskapsbedrifter krever kompetanse i organisasjonspsykologi. Enkeltindividenes emosjonelle ferdigheter i problemløsninger med kunden betyr mye. Konkret oppførsel og holdninger danner grunnlaget for sterke merkevarer. Vi vil hevde at en kunnskapsbedrift som merkevare består av 2/3 emosjonelle-, og 1/3 rasjonelle drivere. Vi vet at kunder med en affektiv tilknytning nødig vil bytte leverandør. Arbeidsoppgavene i boken er derfor laget for å utvikle dine ferdigheter i å skape en holdningmessig tilknytning. Det er ikke alltid lett, men det er alltid lønnsomt.

Som selger kan du gjøre en enda bedre jobb etter hvert som du bygger opp langvarige kunderelasjoner og blir en tillitsbyggende rådgiver. Denne boken er ditt hjelpemiddel. Mellom to permer har vi samlet de viktigste treningsøvelsene og hjelpemidlene du trenger for å mestre rollen din. Her finner du treningsprogram i relasjonsbygging, kommunikasjonstrening og en rekke treningscase. Samlet gjør dette boken til et levende treningsverktøy.

Business EQ er skrevet av Bastian Lie-Nielsen, Christian Rangen og Per-Egill Frostman